Verwarring is de doorgang naar een nieuwe realiteit

Verwarring is de doorgang naar een nieuwe realiteit

Binnen NLP wordt gewerkt met metaforen; en dit gebeurt om de stof en de stemming levendig te houden. In de 3e les, die ik bij HART geef, krijg ik na een gezamenlijke pauze, de vraag of ik het verhaal/ metafoor ns af kan maken en daarnaast ook de opmerking dat de dame in kwestie in de war raakt van de verhalen/ metaforen.

Ik geef haar aan, dat ik het verhaal af ga maken aan het einde van de oefening. Op de rest van haar vraag ga ik niet volledig in. Het is haar wel duidelijk dat ik haar vraag gehoord heb.

Op het moment dat ik verder wil gaan met de les, krijg ik vanuit een andere hoek  vrij dringend de vraag, om te stoppen met de verhalen ofwel metaforen. Ik geef aan, dat ik dat niet ga doen, wat voor mij al een aardige stretch is, want om eerlijk te bekennen, wil ik graag een ander zijn of haar zin geven. En ook alles harmonisch laten verlopen. Maar ja, metaforen zijn een van de basis aspecten van NLP. Ik geef aan dat ik dit met een reden doe.

Na een nachtje slapen valt het volgende me in:

“Verwarring is de doorbraak naar een nieuwe realiteit” citaat van Richard Bandler.

De dames in kwestie zijn aan het leren en worden enigszins uit hun comfortzone gehaald, door mijn manier van doen. Eigenlijk een heel mooi compliment dus.

Verder ga ik op zoek naar wat aanvullende informatie om dit onderwerp aan het begin van de volgende les te behandelen, zodat het bovenstaande citaat niet enkel zo een losse flodder wordt, maar ingebed wordt in een theoretisch bedje. Ik vind het artikel van John Verheijden, die aangeeft dat bij verwarring een soort van de hersenen door elkaar geschud worden en dit de optimale status van leren is. Door verwarring werkt de oude manier van leren even niet; je zult iets anders moeten bedenken om effectief te zijn.

Datzelfde geldt voor mij als trainer. Ik heb een les-programma uitgedacht en wil ik daar op een positieve manier mee verder kunnen, dan zal ik daar toch enkele andere elementen in moeten brengen, zoals :

-          De positieve mindset, die nodig is om te leren

-          De comfortzone en de stretch

-          En het effect van verwarring, binnen het leerproces en dat verwarring dus een uitnodiging is om verder te kunnen leren; En ook te accepteren wat er is.